Tuesday, May 04, 2010

לימוד קידום אתרים - ללמוד לקדם אתרים במכללה או לבד

בקידום אתרים להרבה אנשים יש מה להסתיר קידום אתרים בימנו זה שם כללי להרבה מאד פעולות שמקדמי אתרים מנוסים מכירים/מפעילים, אבל כמו המילה 'תוכניתן' היא לא באמת מבטיחה ש'מקדם האתרים'/מדריך קידום האתרים שנמצא/ת מולכם, אכן בקיאים בכל מה שאתם צריכים.


בשביל להבין קידום אתרים צריך ללא ספק ללמוד והרבה. צריך תכונות ויכולות מסוימות וצריך גם אופי, סקרן, כזה שכן שואף ללמוד לבד בלי קשר להכשרה הבסיסית. אז נתחיל בארבעת השאלות המרכזיות של לימוד קידום אתרים - א. מה צריך ללמוד? ב. איזה תחום של קידום ושיווק אתרים אתם רוצים לעסוק? ג. איפה כדאי ללמוד? ד. האם אפשר ללמוד קידום אתרים לבד?

א. מה צריך ללמוד?
כפי שפתחתי את הדברים, קידום אתרים זה היום שיווק אתרים ושיווק אתרים זה הרבה מאד דברים כמו: אופטימיזציה של מבנה אתר וקוד (צריך להבין ממש בקוד, מבנים של מערכות מידע, מה גוגל ומנועי חיפוש אחרים רוצים ומכירים ואיך נותנים להם את זה בקלות ובחדשנות משולבות בצורה ייחודית וברורה), אופטימיזציה של תכנים, העמדה, עיצוב ומיתוג (לא לא, לא צריך להיות איש שיווק עם תואר או פלאשיסט מחונן, רק צריך להבין ולהכיר את כל הפועלים בעניין ולהציע/לנסות/לחוות דעה רלוונטית בהתאם לצרכים. זה כולל גם כמובן כישרון כתיבה והבנת צרכים על פי הגיון וסטטיסטיקות בהן נוברים), השגת קישורים נכנסים טבעיים וסיבות חזרה לאתר (שמהווים אחוז ניכר בהשפעה על ביצועיו לאורך זמן במנועי חיפוש ובכלל), טיוב מערכי תפעול האתר (צריך להכיר, ללמוד, להתנסות במקומות שונים, בארגונים בנויים אחרת, בהחלטות, בשינויים, בהצלחות וכישלונות), ייעוץ ואחריות מקצועית מקוונת מקיפה ללקוח (ככל שתתנו יותר, יתנו לכם לקחת יותר), שיווק ברשתות חברתיות (לא סתם הרמת דף מעריצים בפייסבוק - ניהול מערך אמיתי של שיווק עם כלי מדידה, דמויות ונוכחויות משתנות ברשתות בהתאם למצאי וליעדים), ניהול קמפיינים של PPC בגוגל אדוורדס, פייסבוק וכל השאר (עם השנים יש לזה ועוד איך קשר לקידום אתרים כיוון שבגוגל לדוגמא, יש השפעה מכרעת לאיכות דך הנחיתה ודף נחיתה שעבד יד של אופטימזטור/ית תוכן ו/או קוד, מתפקד טוב יותר בהכרח) ועוד.


ב. באיזה תחום של קידום ושיווק אתרים אתם רוצים לעסוק?
יש מקדמי אתרים שרוצים לעבוד ב SEOISRAEL או קומפיוקל או K שבע-תשע שעות ביום, לעשות אחלה כסף ולחזור הביתה באחלה רכב לעצום עינים ולהתעורר ל....עוד יום כזה. יש כאלה שחולמים על עסק עצמאי ו/או שיתופי פעולה עם בוני ומעצבי אתרים. יש גם מנכלים או תוכניתני שפה מסוימת שרוצים רק לטעום או להכיר את פני השטח ולא לעומק, או מקדמי אתרים ותיקים שרוצים לרענן, או מומחי PPC שרוצים להיכנס לקידום האורגני ולהיפך ועוד ועוד...
ויש כמובן תחומי עבודה חופפים, מקבילים, משלימים שבהם הרבה מאד מקדמי ומקדמות אתרים עוסקים - אפילייט (להריץ קמפיינים ואתרים משלכם תוך שיווק מוצרים של אחרים תמורת נתח), מסחר בדומיינים (לקנות מבוקשים ולמכור ביותר יקר, לזהות דומיינים נגמרים עם יכולת להמשיך להיבא תנועה לנצל אותה), להפעיל/לפתח תוכנות ו/או צוות של פעילים ברשתות חברתיות (שם תזדקקו למומחיות והכרת הרשתות החברתיות), לנהל/למכור/להשיג שטחי פירסום מסורתיים כמו באנרים, להיות מגיב/ה בתשלום ועוד.
מורה לקידום אתרים מורה לחיים
ג. איפה כדאי ללמוד?
בג'ון ברייס לדוגמא, יקחו לכם כמעט עשרת אלפים שקלים לכשמונים שעות עם קבוצה בת כחמישה עשר אהבלים כמוכם....לא נעים ולא מועיל (ואגב, אם לא הבנתם את ההומור הציני/חצי עצמי הזה, אולי מקומכם אינו בתעשייה שכולה רבדים של צחוק וסבבה).

במכללות אחרות לא הייתי ממש מסתכנת אבל יש כמה טובות ויש כמה אנשי מקצוע שנתנו את שמם לקורסים מוכרים....שוב, לא חושבת שיש לזה עלות תועלת רצינית. הבעיה הגדולה של המכללות זה שהקורס כללי (אם הולכים ללמוד את התחום כולו) וחסר שעות /יכולת נסיון אמיתי, טהור ונקי מאינטרסים. אם הולכים על קורס ספציפי, מחמיצים את ההזדמנות להבין, להכיר, לשתף פעולה עם גורמים ושיטות מקבילות/קרובות.

לכולם, ללא יוצא מן הכלל, אני ממליצה על שיעורים פרטיים. שיעורים פרטיים מתחילים בקריאה וסקרנות טבעית לתחום, ממשיכים בהבנת הכוחות הפועלים בשוק ופנייה לאחד/ת הגוראים/יות לשיעורים פרטיים. בשיעורים וקורסים פרטיים, אתם מגיעים לאנשים שבאמת חווים ביומיום את פעילות וחיי קידום ושיווק האתרים ברשת. נכון שגם ב'אקדמיות' עושים ניסויים, אבל כולם טבולים בבורות בסיסית שנובעת מהמחשבה שספר מעודכן יותר מדף אינטרנט ועל דף אינטרנט אפשר לסמוך יותר מספר (מסובך אה? לא כל כך).

אני אישית מתבקשת בערך שלוש פעמים בשבוע לעשות למישהו/י שיעור/קורס/הדרכה ברמות ומטרות שונות וכמובן שמסרבת, אני לא ראויה לחינוך אחרים :-) אבל מכירה הרבה מאד נפשות פועלות בתחום. כולם אנשים מסורים למקצועיות שלהם ולהדרכות מינימליות שמכוונות אנשים למקומות הנכונים.
מדריך או מדריכת קידום אתרים טובים, צריכים היום להיות סוג של קאוצ'רים שמראים את הדרכים האפשריות ומכוונים למה שנראה לכל הגורמים בצורה אוביקטיבית, הדרך המתאימה ביותר.

תחליטו מה אתם רוצים לעשות/להיות ואז תדעו איפה ללמוד.

בשביל ללמוד קידום אתרים צריך תחת לעזור אני תמיד עוזרת ולדעת לכוון למקום הנכון זו מומחיות שלי (כמו.....ממש כמו..... מנוע חיפוש), אז אם אתם מתלבטים בכל הקשור לבניית אתרים, עיצובם, ריענונם, השקה מחודשת, כניסה למיסחר אלקטרוני, מיתוג, קמפיינים PPC, אופטימיזציה למנועי חיפוש, מיקסום השיווק ברשתות חברתיות וכד', פנו אלי.


ד. האם אפשר ללמוד לבד?
כן ולא. אם אתם הטיפוס שיכול לשבת ולקרוא המון, לנסות, להתנסות, לבזבז זמן יקר - תפאדאל. תתחילו להיכנס לעובי הקורה ובתוך חצי שנה אתם מתחילים כבר עם הפרויקט הראשון שלכם. אבל, אם אין לכם את הזמן ו/או יש לכם את היכולת הפיננסית להשקיע, עדיף להיפגש עם גורמים מקצועיים ולהתחיל להבין את הכיוון שבו אתם רוצים להתמקצע.
ההכוונה הראשונית תאפשר לכם לדעת מה אתם מחפשים ולמצוא את רוב הדברים ברשת. בלי נסיון וניסויים, הידע שלכם לא יהיה שווה כלום ויקפא מהר מאד, לכן בכל מקרה, בכל דרך, לבד או בהנחייה מקצועית, תמיד תמיד תתפעלו.

מ 1 עד חמש, כמה קל מאד עד קשה מאד ללמוד לבד...

ללמוד לבד PPC
2 לרמה בסיסית
4 לרמה טובה ומעלה

ללמוד לבד קידום אורגני
3 לרמה בסיסית מאד
5 לרמה טובה ומעלה

ללמוד לבד שיווק ברשתות חברתיות
2 לרמה בסיסית
4 לרמה טובה ומעלה

ללמוד לבד על מיתוג, עיצוב, שיפורי מסלולי רכישה, מבנים של אתרים
3 לרמה בסיסית
5 לרמה טובה ומעלה

ללמוד לבד על כתיבה שיווקית וטיוב תכנים
2 לרמה בסיסית
4 לרמה טובה ומעלה

ללמוד לבד על אופטימיזיית קוד (אם אין לכם מושג בקוד זה 5 בכל מקרה)
2 לרמה בסיסית
4 לרמה טובה ומעלה

אז תכלס, אצל מי ללמוד קידום אתרים?
מתעדים להיות שכירים? לכו לקורסים הכלליים ותשלימו בניסויים והרבה קריאה. גם ככה את רוב העבודה תמצאו דרך אותן מכללות. רוצים להיות עצמאיים? לכו לשיעורים פרטיים ותלמדו המון לבד.

TR2.0

1 comment:

candidax said...

תודה רבה על הפוסט המקיף, מעניין ומאיר העיניים שפרסמת.