Friday, January 05, 2007

מה זה אינדוקס סמנטי?

LSI – פני ה SEO משתנים בזכות אינדוקס סמנטי


"מוזר" חשבו מקדמי אתרים רבים לאחרונה. אתרים רבים, יציבים, ותיקים, מוצלחים או פחות, נעלמו. הופיעו. עלו וירדו. "מה קרה?" כולם שואלים. מה שינה את התוצאות? האם זה עדכון או פילטר? האם זה עונש או נסיון? גבירותיי ורבותיי, קבלו את ה
LSI (Latent Semantic Indexing) או במילים אחרות – הטרנד החדש בכל הנודע לתהליכי קידום אתרים, SEO ושיווק באינטרנט.


אם הייתם מקימים אתר חדש לפני חצי שנה, עם פורום, העלאת תמונות וכדו', הייתם עוד אתר במסגרת מיליונים. היו זה כבר שונה, ברגע שנתתם עיצוב חצי שקוף, הרבה יכולות שליטה לגולש והרבה אייקונים נפוצים – אתם כבר חלק מ ווב 2.0.

אותו הדבר ב SEO, או SEO 2.0: לוקחים את העדכונים האחרונים של אלגוריתם גוגל ובמקום להגיד הדברים שהשתנו הם: א', ב' וג', אומרים לנו – אינדוקס סמנטי, זה הדבר החדש.


אז מה זה קידום סמנטי? מה נשתנה מאז האינדוקס הסמנטי הסמוי?

האינדוקס הסמנטי זה שורת שינויים באלגוריתם כאמור, שנועדה לקחת את מנוע החיפוש של גוגל צעד אחד קדימה, לקראת חיקוי הפעולה האנושית בזמן חיפוש.

כשאדם מחפש תוצאה מסויימת הוא עושה הרבה שיקולים מעבר לכמה לינקים מגיעים לאתר, כמה פעמים מופיעה או לא מופיעה בו מילה מסויימת וכו'.

מדוע מאמצים מנועי החיפוש את האינדוקס הסמנטי?

ההתבססות על מה מכיל דף ו/או מי וכמה מקשרא אליו, גרמה למקדמי אתרים שלילים (מה שנקרא BLACK HUT – כובע שחור, שם כללי לכל שיטות הקידום הפסולות) להציב נוסחאות פשוטות בדוקות ומסתבר יעילות, לקידום אתר לראש התוצאות. עם הזמן התפתחו מדדי איכות הקישורים וירדה חשיבותם של קישורים מוצלבים לדוגמא.

את תוצאות האינדוקס הסמנטי אפשר לראות כבר עכשיו בתוצאות של גוגל, יאהו ומנוע החיפוש לייב. אתרים שנהנו מכמות קישורים גדולה על מילה ספציפית שהם היו מלאים בה, נעלמים ומופיעים בהתאם לחיפושים. אתרים 'חדשים' (לא בהכרח בגיל, אלא בהתאמתם לבדיקה החדשה) מופיעים יותר ויותר בראש התוצאות.

כתיבת תוכן סמנטי

תוכן סמנטי הוא תוכן שלוקח מילת מפתח ומציג אותה במיקומים שונים, בהקשרים שונים, עם מילות ייחוס או חיבור שונות, ברבים, ביחיד, בזמני הטייה שונים ובמקומות שונים.

קישורים נכנסים סמנטיים

שלא כבעבר, אין צורך באלפי קישורים נכנסים עם אותה מילת מפתח שתצביעה אל האתר שלכם. למי שכן יש את אותה כמות, שלא ידאג. מה שכדאי לעשות מעכשיו, זה לדאוג לפרופיל קישורים מגוון, רלוונטי ואיכותי.

מה אומר האינדוקס הסמנטי למחפשים?

אם בעבר חיפשת את המילה הביטוי 'מנוע חיפוש', מנועי החיפוש לא הבינו כפי שהם מנסים (ומצליחים מסתבר) להבין היום שאין קשר בין 'מנוע גז' לביטוי שחיפשתם, בגלל שהם לא מנסים להבין רק מה כתוב בדף אינטרנטי, אלא על מה הוא מדבר.

כולם מעתיקים מגוגל?

לא. אבל אין ספק שלאן שגוגל הולכת בעולם החיפוש, אחרות מנסות לעקוב. למרות שהם עדיין לא שם, יאהו ידועה כמי שכבר זמן רב בודקת את שורש המילה כאשר מבצעים בה חיפוש, כולל צורת הרבים והיחיד.

סמנטיקה, איך הכל התחיל

גוגל רכשה טכנולוגיה מחברה CIRCA המסוגלת – כך על פי הטענות והביצועים החדשים של גוגל – להבין את משמעות הטקסט ולהסיק ממנו מסקנות. ההוכחה הכי טובה למימוש הטכנולוגיה החדשה היא העובדה שלא מעט אתרים שמופיעים בעשירה הפותחת, מציגים כיום דפים ללא הופעה אפילו אחת של מילת החיפוש. לא תמיד, אבל קורה.

עובדתית, גוגל חייבת להישאר תמיד צעד אחד (לפחות) לפני מקדמי אתרים, אחרת כל רעיון מנוע החיפוש הסמנטי יקרוס. כבר שנה ומשהו אני אומרת לכל קולגה או לקוח – מחר בבוקר הכל יכול להשתנות והנה אנחנו אחרי כמה בקרים ולא מעט חברות קידום/בעלי אתרים תופסים את ראשם בין הידיים.

סיכום: גוגל מממשת טכנולוגיה ורעיון חדשני – להבין את התוכן ברמת המשמעות ולהציג את התוצאות בהתאם להקשר (מנוע חיפוש לעומת מנוע של רכב לדוגמא). בכך פתרה גוגל מספר בעיות –

  1. קניית קישורים – מאז ומעולם 'סלדה' גוגל מהנושא ואף הצהירה שתעניש ישירות אתרים שמציעים כאלה דברים. אם בעבר אלפי קישורים היו עושים את ההבדל, גוגל שמטה את הקרקרע מתחת לאתרים המוכרים.
  2. התאמה לכוונת המחפש – חפשו את המילה 'דנקר' ותראו עמוד מלא תוצאות רלוונטיות לאחד מהכוכבים הגדולים של סלבסי ארצנו, אך חפשו 'דנקר תעשיות' והוא אפילו לא יוזכר.
  3. 3סינון אתרי זבל – יותר ויותר מקדמי אתרים (ולאחרונה גם בישראל לצערי) מרימים אתרי זבל רבים המתמקדים בנושא מסויים וספציפי ומקדמים אותו על ידי קישורים בין אותם אתרים. הספציפיות, לא עובדת כבעבר.

משפט אחרון: מי שהקפיד על תוכן מקורי/ייחודי, מבנה מיוחד, שינויים, עדכניות, מגוון לינקים (בעיקר כאלה שלא בקנייה), שעבד והבין והתעדכן ויודע מה הוא עושה, לא הרגיש, לא צריך להרגיש ואולי גם לעולם לא ירגיש בשינוי הזה. כל מי שהבין ועסק ב White Hat צריך לטפוח לעצמו על השכם. כל מי שמבין ועוסק ב Black Hat, צריך לעבוד קצת יותר קשה.

TheRaveN 2.0

No comments: