Thursday, December 28, 2006

ניפוץ מיתוסים אודות גוגל

בשנה החולפת ראינו לא מעט מיתוסים מתנפצים ואחרים מתגבשים אודות גוגל והחשאיות סביבה, סביב שירותיה המתעדכנים ובעיקר – סביב השאלה הגדולה – האם גוגל מפתחת מערכת הפעלה (כן!) או לא (יש עוד מישהו שחושב שלא?)


1. תוכנת גוגל לשולחן העבודה מאנדקסת קבצים מהחשב שלי ושולחת אותם לשרתי גוגל. לא נכון. האינדקס נשאר ושמר במחשב הלוקאלי. אם מופעלת אופציית 'שיתוף בין מחשבים', העתקים של הקבצים נשלחים בצורה מאובטחת לשרתים של גוגל. האופציה לא אקטיבית כברירת מחדל


2. גוגל מאנדקסת את דברי הדואר בחשבונות ג'ימייל והופכת אותם לציבוריים. לא נכון. גוגל מאנדקסת את דברי הדואר כדי שתוכלו לחפש בהם. הדבר מקובל בהרבה שירותי דוא"ל אחרים כגון לייב, יאהו ואחרים. גוגל לא חושפת את המידע ו/או את האינדקס הנ"ל.


3. גוגל לא מוחקת את הודעות הג'ימייל שלי. כדי להעניק שירות דוא"ל איכותי, גוגל מחוייבת להחזיק מספר גיבויים למידע שלכם. על פי ההסכם של גוגל עם המשתמש, מוצהר שדברי דוא"ל ישארו לעיתים עד 60 יום מיום מחיקתם בשרתי גוגל הפעילים וייתכן כי לעולם לא ימחקו מהשרתים הלא מקוונים.


4. גוגל הפסיקה לשפר את אלגוריתם החיפוש שלה כדי להרוויח יותר מפירסום. ייתכן ולא זיהיתם שינויים מרחיקי לכת בחיפוש של גוגל, אולם גוגל מקפידה לרענן ולשפר את תנאי החיפוש ואיכות התוצאות. אתרי ספאם רבים מורחקים ואתרים חדשים רבים מתווספים למאגר. במהלך הזמן גוגל הוסיפה אפשרות של פתיחת מפה מדף התוצאות לאתרים שמכילים כתובת מדוייקת. גוגל (יחד עם 'סאן') אחראית על גוף שנקרא
StopBadware (שזה משחק מילים בין 'תפסיק להציק' לבין 'די לתוכנות גרועות'). באמצעותו גוגל הוסיפה שירות חדש שחוסם אתרים עליהם דווח /יש עדויות לכך שהם שותלים קבצים מסוכנים במחשב הגולש ללא ידיעתו/הסכמתו. עוד חידושים – תיבת OneBox, שימו לב מה קורה שאתם מחפשים Nirvana בגוגל. המנוע מזזה שכנראה מדובר על להקת הרוק ומציע קישור (הראשון) לכל מה שאתם צריכים לדעת על להקת שנות ה 90 של סיאטל והגראנג' העולמי.


5. תוצאות חיפוש צריכות להיות מדורגות על ידי אנשים ולא אלגוריתם. גוגל משתמשת בקישורים מאתרים אחרים כדי לקבוע את חשיבות האתר שלכם והקישורים האלה, התווספו בהם על ידי אנשים. גוגל גם מנטרת את ההקלקות בתוצאות החיפוש כדי להבין יותר אודות תוצאות רלוונטיות.


6. גוגל היא רוגלה. 'רוגלה היא תוכנה שמדווחת על הפעילות שלך או אוספת מידע אישי למטרת שליחה לגורם שלישי ללא ידיעתך ו/או הסכמתך'. אם אתם משתמשים בתוכנות כמו גוגל לשולחן העבודה ו/או סרגל הכלים של גוגל, ייתכן ומידע מסויים ממחשבכם ישלח לגוגל. כל זאת, תחת הצהרתכם/הסכמתכם המפורשת. גוגל גם משתמשת ב'עוגיות' כדי לשמור העדפות, קליקים, חיפושים, תוואי שימוש כדי לספק תוצאות טובות יותר. הבעיה היא לא באיסוף, אלא בשימוש. גוגל מצהירה על נקיון כפיים בחלק הזה.


7. גוגל כדור הארץ – תוכנת המפות הלוויניות – מציגה תמונות בזמן אמת. לא נכון. מה שאתם רואים בתוכנה זה תמונות שנאספו ממטוסים ולווינים בשלוש השנים האחרונות.


8. מדובר על המנוע הכי טוב שאי פעם יבנה. גוגל עדיין לא במצב שהוא עונה על הצורך להבין בדיוק מה רוצה הגולש ולתת לו בדיוק את מה שחיפש. אבל זו מטרה חשובה בעיני גוגל להגיע למצב הזה.


9. לגוגל יש העדפה לויקיפדיה, טכנורטי, בלוגים וכו'. וובכן...לא בדיוק. מעצם אופיים, באתרים אלו תוכלו למצוא הרבה קישורים נכנסים שרובם איכותיים. אני מכירה הרבה אנשים שמוסיפים לינק באתר שלהם לויקיפדיה כדי להבהיר ערך מסויים. זה נותן לאתרים אלו כוח.


10. גוגל תשתלט על העולם. מי ששולט במידע שולט בעולם. גוגל מקווה להיות
דיקטטור נאור (הי! קישרתי לויקפדיה...).


TheRaveN 2.0
(תודה לבלוג מערכת ההפעלה של גוגל)

1 comment:

Hunanity said...

היי רייבי...
כבר הוכחת שאת מבינה את החוקים, לפחות את הברורים מאליהם וקצת מה שלפני השטח...
האם את חושבת שגוגל היא זו שמנהלת את העניינים באמת?
נסי לראות בצורה יותר פשוטה את הדברים.. פחות חוקים והצהרות.. פחות נאמנות..
יש כל מיני רמות של "ניהול" ו"שליטה".. וזה ממש לא קונספירציה..
יום נהדר